• OMX Baltic−0,41%260,93
  • OMX Riga−0,72%885,98
  • OMX Tallinn−0,07%1 684,45
  • OMX Vilnius0,22%1 004,61
  • S&P 5000,25%5 732,93
  • DOW 300,2%42 208,22
  • Nasdaq 0,56%18 074,52
  • FTSE 1000,28%8 282,76
  • Nikkei 2250,15%37 998,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%103,83
  • OMX Baltic−0,41%260,93
  • OMX Riga−0,72%885,98
  • OMX Tallinn−0,07%1 684,45
  • OMX Vilnius0,22%1 004,61
  • S&P 5000,25%5 732,93
  • DOW 300,2%42 208,22
  • Nasdaq 0,56%18 074,52
  • FTSE 1000,28%8 282,76
  • Nikkei 2250,15%37 998,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%103,83
  • 02.06.15, 14:15
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Advokaat maanteeametile: ärge leiutage jalgratast!

Maanteeametil tasuks kaaluda IT-hanke nurjunuks tunnistamist ning uue nõuetekohase hanke väljakuulutamist, leidis advokaadibüroo Glimstedt partner Priit Lätt. See oleks positiivne näide avaliku sektori võimest enda tegevusi parandada.
Advokaadi hinnangul võiks maanteeamet korraldada uue IT-hanke.
  • Advokaadi hinnangul võiks maanteeamet korraldada uue IT-hanke. Foto: Eiko Kink
„Kurb on näha, et sellistes suurtes tarkvarahangetes, kus on eeldatav maksumus üle 6 miljoni euro, ei kasutata tüüplepingut,“ kommenteeris Lätt. Ta on ainuke advokaat, kes osales tarkvaraarenduse riigihangete töögrupis, mis töötas mõned kuud tagasi välja esimese riigihangete tüüplepingu IKT-vallas. Seljataga on aastapikkune töö, tüüpleping avaldati tänavu märtsis.
Nii mahukaid hankeid on tema sõnul väga vähe ja hanke korraldajad võiksid kasutada seda tüüplepingut, et vältida jalgratta leiutamist. „Tüüpleping peegeldab nii era- kui ka avalikust sektorist saadud sisendeid,“ märkis Lätt. „Tüüpleping sätestab samuti selliseid põhimõtteid, mida näeb ette määrus, mis reguleerib hankelepingu nõudeid olukorras, kus hanget rahastatakse struktuurifondidest.“
Advokaadi sõnul on hankijad kohustatud järgima majandus- ja taristuministri määruse nõudeid hangetes, kus hankijad saavad raha täies ulatuses või osaliselt struktuurifondidest. „Maanteeamet plaanib vähemalt osaliselt rahastada Euroopa struktuurifondi rahadest ning ei ole IT-hankes neid nõudeid järginud,“ selgitas Lätt.
Kommentaar
Dokumente kontrollitakse
Andry Palu, maanteeameti õigusosakonna riigihangete talituse juhataja
Hetkel käib hankemenetlusest kõrvaldamise aluste puudumise ning kvalifitseerimiseks esitatud dokumentide kontroll. Analüüs valmib siis, kui dokumendid on läbi vaadatud.
Seisukohta uue hankemenetluse korraldamise kohta ei ole veel vastu võetud.
Vastavalt ITL enda andmetele on tegemist arenduslepinguga, raamleping on alles ettevalmistamisel. Maanteeametil oli hankemenetlus raamlepingu sõlmimiseks.
Seda, kui suures osas rahastavad hanget struktuurfondid, sõltub millises mahus taotleme rahastust ning millises osas need ka heaks kiidetakse. Maanteeametil on mõtteid, millistele projektidele esitada taotlus, kuid konkreetsed otsused on veel tegemata.
Juhul, kui olemasoleva raamhanke põhjal ei ole võimalik saada struktuurivahendite rahastust, on maanteeametil võimalus eraldi avatud hankemenetlusi struktuurivahenditest rahastatavate arenduste tellimiseks.
 
Ta viitas määrusele „Avalike teenuste pakkumise arendamiseks toetuse andmise tingimused ja kord“, mis võeti vastu tänavu 15. aprillil. „Tüüplepingus ja määruses on selge nõue: lepingupoolte vastutus on piiratud. See tähendab, et kui peaks olema must stsenaarium ja üks hankija tellija on sunnitud esitama kahjuhüvitamise nõude lepingu rikkumise tõttu tarkvaraarendaja vastu, siis kahju esitamise nõue on piiratud,“ rääkis Lätt. Ta tõi näitena, et maanteeameti hankes ei ole mingisugust piirmäära ette nähtud. „Leppetrahvi nõuded on määratud aga need ei ole mõistlikud, sest ei ole poolte õiguste ja kohustuste tasakaalu mõistes balansis,“ selgitas ta.
Advokaadi soovitus kõikidele hankijatele ja maanteeametile on kasutada seda tüüplepingut. „Siin on ette heidetud, et kui midagi ei meeldi, siis peaks minema vaidlustuskomisjoni. Aga unustatakse ära oluline asi, et pakkuja ei saa vaidlustada hanke tingimusi, kui see on liiga lahja. Pakkuja saab vaidlustada üksnes sellist hanketingimust, mis takistab temal endal pakkumist esitamast,“ märkis Lätt.
Kui on tegemist eurorahaprojektiga, siis on tema sõnul tõsine risk, et kui hankija ehk maanteeamet sõlmib praegu selle raamlepingu, siis on väga suur risk, et euroraha nõutakse tagasi, sest on rikutud majandus- ja taristuministri määruse nõudeid.
Äripäev kirjutas artikli maanteeameti IT-hankest, kus tarkvaraarendaja ­Nortal võinuks võita maanteeaameti 6,3 miljoni ­eurose IT-hanke konkurentidest kõrgema hinnaga, sest trikitas hanketingimused enda kasuks.

Seotud lood

Uudised
  • 05.09.17, 10:33
Maanteeametis hallid skeemid tagasi
Kuigi mõni aasta tagasi tehti maanteeametis suurpuhastus, levivad seal taas hallid altkäemaksuskeemid.
  • ST
Sisuturundus
  • 19.09.24, 14:27
Regiooni suurim jätkusuutlikkuse festival Impact Day toob kohale tõelised tipptegijad
10.-12. oktoobrini leiab Tallinnas asuvas Põhjala tehases juba kolmandat korda aset jätkusuutlikkuse festival Impact Day, mis toob erinevatest maailma paikadest kohale oma valdkonna tõelised tipud.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele